Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące

Kontaktul. Szosa Chełmińska 83, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 655 5560
fax: +48 56 655 5253
e-mail: szkola@liceum.umk.pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – dofinansowanie w wysokości 12 000 zł
Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 otrzymało dofinansowanie w wysokości 12 000 zł na zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręczników i elementów wyposażenia biblioteki oraz promocję czytelnictwa. Organ prowadzący, czyli Uniwersytet Mikołaja Kopernika zapewnił wymagany w projekcie wkład własny do realizacji zadania w wysokości 3000 zł.

 

Spotkanie autorskie z drem T. Markiewką
W dniu 26.09.2024 w godz. 10.00 – 11.30 odbędzie się w szkolnej auli spotkanie autorskie z drem T. Markiewką, filozofem, autorem książek, pracownikiem naukowym Instytutu Filozofii UMK. W spotkaniu uczestniczą klasy 4a, 4c, 4d oraz 3d. Spotkanie odbędzie się w ramach realizacji grantu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Szczegółowe informacje na zamieszczonym plakacie autorstwa naszej absolwentki, Idy Klim. Serdecznie zapraszamy!

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – wykład (26.09.2024)
Zmienianie świata. Krótka historia aktywizmu – wykład dra Tomasza Markiewki W dniu 26.09.2024 w auli szkolnej odbyło się spotkanie z drem Tomaszem Markiewką, filozofem, publicystą, tłumaczem, autorem książek filozoficzno-społecznych, pracownikiem naukowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dr Markiewka wygłosił wykład Zmienianie świata. Krótka historia aktywizmu, a następnie słuchacze – uczniowie i nauczyciele – zadawali prelegentowi pytania. Po spotkaniu gość podpisywał swoje książki, które udostępniła współpracująca z nami Księgarnia „Centrum” Andrzeja Nehringa. Spotkanie odbyło się w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – spotkanie z Robertem Małeckim (30.10.2024)
24 października br. odbyło się spotkanie społeczności szkolnej z Robertem Małeckim, autorem poczytnych kryminałów, których akcja niejednokrotnie umiejscowiona jest w grodzie Kopernika. Gość naszej szkoły opowiadał o warsztacie pisarskim, inspiracjach i drodze na szczyt literackiego panteonu, a wszystko okraszone inteligentnym humorem. Spotkanie odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – moderatorką była Marta Lewandowska z klasy 3d. Dziękujemy za możliwość spotkania i liczymy na więcej.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – PODSUMOWANIE (2025-03-03)
Dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa 2.0. (priorytet 3: „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych”) zakupiliśmy do biblioteki 167 nowych książek, wzbogacając księgozbiór o propozycje zgłaszane przez uczniów i nauczycieli (maj-czerwiec i wrzesień-październik 2024 r.).

Wśród nowych nabytków są lektury, poezje, książki nagradzanych autorów oraz zaproszonych gości, światowe i polskie bestsellery, nowości z literatury pięknej i literatury faktu, książki popularnonaukowe z dziedziny psychologii, filozofii, sztuki, a także publikacje wspomagające przygotowania uczniów do olimpiad i konkursów.

Ponadto biblioteka szkolna (konkretnie czytelnia) wzbogaciła się o sześć dużych witryn i dwie małe (w których doskonale się prezentują nasze zbiory) oraz elementy oświetlenia w postaci lampy podłogowej i lampy biurkowej.

Uzyskana dotacja pozwoliła nam z rozmachem promować czytelnictwo, m.in. organizując spotkania autorskie z udziałem gości: pracownika naukowego UMK dra Tomasza Markiewki i cenionego pisarza kryminałów Roberta Małeckiego. Ufundowaliśmy też nagrody w konkursach czytelniczych. Wartość całego projektu to kwota 15.000 zł – 12.000 zł z dotacji MEN oraz 3.000 zł z wkładu własnego organu prowadzącego, czyli UMK.

NPRC – promocja czytelnictwa (2025-06-27)
W bieżącym roku szkolnym promocję czytelnictwa w ULO wspomagał Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. W ramach przyznanego szkole funduszu mogliśmy nagrodzić cennymi publikacjami zwycięzców kilku konkursów czytelniczych.

Pierwszy konkurs został zorganizowany jesienią jako część obchodów 100. rocznicy urodzin Zbigniewa Herberta. Jego uczestnicy mieli zadanie uwspółcześnić antyczne teksty kultury poprzez wykonanie zdjęcia odwołującego się do konkretnego dzieła z odległej klasycznej przeszłości. Jury wybierało wśród wielu bardzo ciekawych realizacji fotograficznych. Nagrodę główną zdobyła Matylda Maciejewska, zaś wyróżnienia przypadły Emilii Kinder, Ziemowitowi Żuchowskiemu oraz Mai Banaszewskiej, Zuzannie Kuczyńskiej i Julii Jasińskiej.

W lutym i w marcu postawiliśmy przed uczniami kolejne zadanie. Konkurs „Pokaż mi swoją biblioteczkę, a powiem Ci…” polegał na dopasowaniu fotografii przedstawiającej domowe biblioteczki nauczycieli do nazwisk ich właścicieli (dziękujemy wszystkim pracownikom, którzy zgodzili się pokazać swoje zbiory!). Zadanie budziło wiele emocji, a bezbłędnie rozszyfrowały właścicieli księgozbiorów dociekliwe laureatki: Aleksandra Bayer, Zofia Głowacka, Julia Jasińska, Zuzanna Kuczyńska oraz Weronika Seliwiak. Pokonkursowym efektem działań pozostała tablica obok sali polonistycznej nr 21, prezentująca w fotograficznym skrócie bardzo zróżnicowane zainteresowania i pasje czytelnicze szkolnych pedagogów.

Wiosną ogłosiliśmy kolejne konkursy. Jako cel pierwszego z nich zaproponowaliśmy przygotowanie prezentacji zachęcającej do czytania książek, a odwołującej się do pozytywnego wpływu lektur na nasze życie. Autorami najlepszych okazali się Dorota Deka oraz Kacper Włodarski nagrodzeni dwiema równorzędnymi nagrodami.

Kacper Włodarski, Dlaczego warto czytać książki (1,84 MB)

Dorota Deka, Dlaczego warto czytać książki (626 KB)

Uczestnicy kolejnego konkursu recenzowali swoje ulubione książki, wśród których znalazły się bardzo różnorodne pozycje, m. in. Anna Karenina L. Tołstoja, utwory J.R.R. Tolkiena i inne dzieła fantastyki literackiej, Balladyna J. Słowackiego, Nowy wspaniały świat A. Huxleya, Percy Jackson i bogowie olimpijscy R. Riordana, Skarb Troi O. Frischego czy Ukochane równanie profesora Y. Ogawy. Autorzy najciekawszych literackich rekomendacji otrzymali równorzędne wyróżnienia książkowe: Alicja Gąsiorowska, Mikołaj Głodowski, Maria Karczewska, Maja Obrębska, Hlib Romaniuk oraz Olga Rudewicz.


Przedmiotem ostatniego konkursu była redakcja eseju filozoficznego przedstawiającego wybraną, ulubioną koncepcję bądź najbardziej interesujące idee filozoficzne. Uczestnicy podkreślali w pracach wartościowość pomysłów m.in. Platona, Arystotelesa, I. Kanta, A. Camusa, ale największą popularność, jak się okazało, zdobyły idee stoików i epikurejczyków. Stało się tak nie bez inspiracji internackiego wychowawcy, pana Pawła Sobocińskiego, który zainicjował w internacie koło dyskusyjne i propaguje na swoim profilu youtubowym właśnie te koncepcje jako nie tylko rozwijające duchowo, ale także jako metody praktyczne, pomocne w życiu, np. w sytuacji stresu, co uczniowie często podkreślali. Jury zdecydowało zatem uhonorować pana Sobocińskiego książkową nagrodą specjalną. Za najlepsze eseje wyróżniono natomiast: Julię Czupryńską, Andrzeja Kraszkiewicza, Zofię Sztramską, Martynę Tomczak oraz Felicję Wagner.

Wszystkim uczestnikom konkursów serdecznie dziękujemy za ciekawe wypowiedzi i realizacje oraz gratulujemy interesujących, poszerzających horyzonty eksploracji nie tylko literackich.