Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące

Kontaktul. Szosa Chełmińska 83, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 655 5560
fax: +48 56 655 5253
e-mail: szkola@liceum.umk.pl

Opis projektu

Dofinansowanie w ramach programu: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027
#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie

Koszt projektu: 2 095 573,70 zł, w tym wartość dofinansowania z EFRR (UE) to 1 837 703,70 zł
 

Tytuł projektu: Uczenie (się) przez działanie

1. Cele projektu
a) Udzielenie wsparcia uczniom zdolnym i uzdolnionym ULO poprzez podniesienie jakości i efektywności kształcenia
b) Zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów biorących udział w projekcie
c) Podniesienie kwalifikacji nauczycieli w zakresie:
– pracy z uczniem zdolnym;
– pracy z uczniem ze SPE;
– udzielania wsparcia metodologicznego, wychowawczego i opiekuńczego uczniom
– podnoszenia swoich kompetencji kluczowych, zwłaszcza związanych z cyfrową i zieloną transformacją.
d) Realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego
e) Wdrażanie nowatorskich metod nauczania – nauczanie przez działanie, czyli nauczanie poprzez projekt badawczy, poprzez lekcje w terenie, uczenie się według modeli: Challenge Based Learning i Design Thinking.

2. Grupa docelowa
a) Uczniowie ULO (260 uczniów: 120K, 140M)
b) Nauczyciele ULO (40 nauczycieli: 35K, 5 M)

3. Zadania, działania
a) Adaptacja sal (laboratorium chemiczno-biologiczne) – prace budowlane
b) Zajęcia projektowe z geografii
– olimpijskie koło naukowe młodych geografów;
– koło naukowe młodych badaczy geografii i środowiska;
– seminarium geograficzne.
c) Naukowe koło biznesu i zarządzania
d) Zajęcia edukacyjne z chemii
– koło olimpijskie z chemii – cz. 1;
– koło olimpijskie z chemii – cz. 2 (pracownia analizy jakościowej);
– koło olimpijskie z chemii – cz. 3 (pracownia analizy ilościowej i instrumentalnej);
– koło olimpijskie z chemii – cz. 4 (chemia organiczna);
– koło olimpijskie z chemii – cz. 5 (kurs przygotowujący do udziału w konkursach chemicznych uczelni wyższych);
– laboratorium przyrodnicze – ścieżka chemiczna;
– pracownia projektów badawczych.
e) Zajęcia edukacyjne z biologii
– laboratorium przyrodnicze – ścieżka biologiczna (klasa 1);
– laboratorium przyrodnicze – ścieżka biologiczna (klasa 2);
– koło olimpijskie z biologii cz. 1;
– koło olimpijskie z biologii cz. 2;
– pracownia projektów badawczych – część biologiczna.
f) Zajęcia edukacyjne z fizyki i astronomii
– zajęcia laboratoryjne z fizyki;
– zajęcia koła olimpijskiego z astronomii;
– zajęcia koła olimpijskiego z fizyki;
– zajęcia koła przedolimpijskiego z fizyki dla klas pierwszych
g) Zajęcia edukacyjne z biofizyki
h) Zajęcia edukacyjne z informatyki
– zajęcia z grafiki komputerowej 2D i 3D;
– wprowadzenie do mikrokontrolerów micro: BIT- laboratorium;
– platforma Arduino – laboratorium.
i) Zajęcia edukacyjne – Interaktywna Matematyka
j) Edukacja prozdrowotna z pierwszą pomocą przedmedyczną
k) Doradztwo zawodowe i edukacyjne
– doradztwo edukacyjno-zawodowe na wyciągnięcie ręki (zajęcia grupowe);
– doradztwo edukacyjno-zawodowe na wyciągnięcie ręki (zajęcia indywidualne).
l) Zajęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze SPE;
– koło psychologiczne;
– zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne;
– indywidualne porady dla osób ze SPE.
m) Wsparcie dla nauczycieli
– szkolenia dla nauczycieli;
– studia podyplomowe.

4. Zakupy
a) Pomoce dydaktyczne do zajęć z geografii (m.in.: mapy kompasy, atlasy)
b) Pomoce dydaktyczne do zajęć z chemii (m.in.: odczynniki, sprzęt laboratoryjny)
c) Pomoce dydaktyczne do zajęć z biologii (m.in.: odczynniki, sprzęt laboratoryjny)
d) Pomoce dydaktyczne do zajęć z fizyki i astronomii (m.in.: pakiet energia odnawialna, pakiet wodór)
e) Pomoce dydaktyczne do zajęć z informatyki (m.in.: sprzęt komputerowy, mikrokomputery, tablet graficznym, okulary VR)
f) Pomoce dydaktyczne do edukacji prozdrowotnej (m.in.: fantomy, defibrylator, zestaw pozoracji ran)
g) Pomoce dydaktyczne do doradztwa zawodowego i edukacyjnego
h) Pomoce dydaktyczne do zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej
i) rzutniki multimedialne, laptopy
j) szkolenia dla nauczycieli

5. Rezultaty, efekty
a) Przeprowadzenie około 40 prac badawczych
b) Podniesienie kompetencji kluczowych – miękkich (praca w zróżnicowanej grupie)
c) Podniesienie jakości kształcenia
d) Wdrożenie nowatorskich form kształcenia
e) Przygotowanie uczniów do olimpiad i konkursów
f) Rozwinięcie zainteresowań badawczych i poznawczych uczniów
g) Rozwijanie umiejętności obserwacji, pomiarów w terenie i laboratorium
h) Przygotowanie badań ankietowych i ich analiza